تكميل كليساي ساگرادا فاميليا اثر آنتوني گائودي پس از ۱۳۷ سال

برترين اخبار و اطلاعات تخصصي معماري و سازه ايران و جهان را در اين وبگاه بخوانيد.

تكميل كليساي ساگرادا فاميليا اثر آنتوني گائودي پس از ۱۳۷ سال

مگر مي شود كه معمار بود و از ماجراي كليساي ناتمام ساگرادا فاميليا بي خبر بود! اين ساختمان ناتمام به دست معمار نابغه بارسلونايي، آنتوني گائودي طراحي شد و عمليات ساخت آن در سال ۱۸۸۲ آغاز گرديد. آنتوني گائودي را مي توان نمادي براي شهر بارسلونا دانست. چرا كه بسياري از جاذبه هاي گردشگري اين شهر را پايه گذاري نموده است. از قرار يكي از ساخته هاي گائودي يعني همين كليساي ساگرادا، نماد بين المللي شهر بارسلونا است و گردشگران اين شهر را با اين ساختمان نيمه تمام مي شناسند! شهري كه علاوه بر جذابيت هاي گسترده فوتبالي به دليل وجود باشگاه فوتبال بارسلونا، جذابيت هاي معماري زيادي را در خود جاي داده است.

 

گائودي سالهاي آخر عمر خود را صرف ساخت اين كليسا نمود اما با مرگ اين معمار، اين پروژه نيمه كاره ماند و اما امسال يعني در سال ۲۰۱۹ ميلادي، پس از سالها ساخت و ساز غيرقانوني، شهرداري بارسلونا، مجوز اتمام كار اين كليسا را صادر نمود. مجوزي كه طي آن به پيمانكار تا سال ۲۰۲۶ براي اتمام اين پروژه زمان داده شده است.

جالب است بدانيد، بر اساس اسناد، در سال ۱۸۸۵ مجوزي براي ساخت اين كليسا صادر شد كه بر روي برگه هاي ساخت اين ساختمان و پلان ها، مي توان امضاي گائودي را مشاهده نمود. جالب تر آنكه در سال ۲۰۱۶ پس از بررسي هاي صورت گرفته، مشخص شد كه مجوز ساخت اين كليسا هيچ گاه از سوي شهرداري بارسلونا صادر نشده بوده است!

در هر حال كليساي ساگرادا در حال حاضر يكي از جاذبه هاي گردشگري مهم شهر بارسلوناست كه سالانه ۴ ميليون نفر گردشگر از آن بازديد مي كنند. نكته اي كه در اين ميان به چشم مي خورد اين است كه آيا بايد اين كليساي ناتمام را به حال خود رها كرد و يا بايد ساخت آن را پس از گذشت بيش از يك قرن به پايان رساند. به نظر مي رسد نيمه كاره ماندن كار ساخت كليسا و كارهاي غيرمجاز در حدود يك قرن، يكي از عوامل موثر بر جذابينت اين كليسا بوده است. چرا كه ساخت هيچ ساختماني به اين اندازه طور نخواهد كشيد و همين موضوع، گردشگران را راهي اين منطقه مي نمايد تا خود به بررسي دليل اين موضوه بپردازند.

با اتمام كار ساخت و ساز ساگرادا، داستان ساخت اين كليساي عجيب به خاطره تبديل خواهد شد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.