بازسازي مطب دندانپزشكي و طراحي كلينيك مدرن

برترين اخبار و اطلاعات تخصصي معماري و سازه ايران و جهان را در اين وبگاه بخوانيد.

بازسازي مطب دندانپزشكي و طراحي كلينيك مدرن

در اين بخش قصد داريم به بررسي بازسازي مطب دندانپزشكي با عنوان Digital Dental Clinic TEFI بپردازيم. اين پروژه، طراحي مجدد يك فضاي درماني با محوريت تبديل يك كلينك قديمي به يك فضاي مدرن بوده است.

كلينك Digital Dental Clinic TEFI در شهر كيو، پايتخت كشور اوكراين واقع شده است و كار طراحي داخلي مجدد و بازسازي، توسط استوديو اوكرايني SOESTHETIC GROUP صورت گرفته است. اين پروژه در سال ۲۰۱۶ انجام شده است. همانطور كه اشاره شد، اين پروژه، تبديل يك فضاي قديمي، به يك كلينيك مدرن بوده است. فضايي كه در آن ارباب رجوع حس خوبي از حضور را تجربه نمايد. در ادامه توضيحات مربوط به ديزاين اين كلينيك كه توسط معمار ارائه گرديده است را مطالعه خواهيد نمود.

از زبان معمار:

درخواست كارفرما و وظيفه ما، ايجاد فضايي راحت و مدرن براي كلينيك دندانپزشكي مورد نظر بود. جايي كه بيش از آنكه شبيه به يك كلينيك پزشكي سرد و بي روح باشد، فضايي گرم و دلپذير براي ارباب رجوع باشد. به همين منظور، به سراغ استفاده از رنگ هاي گرم رفتيم. در همين راستا، متريال چوب به عنوان يك متريال، گرم، زنده و پرانرژي مورد استفاده قرار گرفت. در بخش رسپشن يا پذيرش، چوب به عوان متريال روي ديوارهاي اين بخش مورد استفاده قرار گرفت. رنگ چوب، قهوه اي نسبتا تيره انتخاب گرديد تا تاثير بيشتري بر روي محيط بگذارد.

علاوه بر اين، براي كف متريال سراميك با رنگ گرم مورد استفاده قرار گرفت.

علاوه بر خلق يك فضاي گرم و دلپذير، به دنبال ايجاد فضايي مدرن بوديم. از همين رو به سراغ استفاده از متريال هاي مدرن نظير شيشه رنگي رفتيم. در فضاي رسپشن، از شيشه رنگي مشكي بر روي ديوار استفاده شد. شيشه رنگي به دليل رفلكس و انعكاس نوري كه ايجاد مي كند، براي خلق يك فضاي مدرن كاملا مناسب به نظر مي رسد.

يكي از نقاط قوت اين كار، سيستم طراحي نور و لايتينگ است. در بخش هاي مختلف نظير رسپشن، راهروها و …، از لايت هاي متفاوت و البته مدرن استفاده شده است. اين لايت ها علاوه بر تامين نور مورد نياز محيط، به عنوان يك عنصر دكوراتيو نيز مورد استفاده هستند.

چرا بيشترين تمركز بر روي بخش رسپشن و ديزاين آن است؟

همانطور كه مي دانيد، در هر فضاي درماني و بهداشتي، ارباب رجوع در هنگام مراجعه، بايد در اين بخش به انتظار بنشيند. تاثيري كه بيمار در اين فضا از محيط مي گيرد، بيشتر از ساير قسمت هاي يك كلينيك يا مطب است. نه اينكه ساير قسمت ها به لحاظ طراحي و ديزاين، اهميتي نداشته باشند، اما به طور حتم طراحي اين بخش از اهميت و اولويت بالايي نسبت به ساير قسمت برخودار است.

اگر به عنوان طراح يا معمار، در حال طراحي فضاي درماني، مطب پزشك و … هستيد و قصد داريد فضايي مدرن و در عين حال گرم خلق نماييد، دعوت مي كنيم تصاوير كلينيك ارائه شده در اين بخش را نيز بررسي نماييد. فضايي مدرن و در عين حال دلپذير و مطبوع. بطور حتم ايده هاي ارائه شده توسط طراحان در فضاي رسپشن اين مطب، فضاهاي درماني نظير اتاق پزشك و …، مي تواند مفيد واقع گردد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.