طراحي مسجد اسلامي مصر با گنبد تك پوسته لانه زنبوري (بخش 2)

برترين اخبار و اطلاعات تخصصي معماري و سازه ايران و جهان را در اين وبگاه بخوانيد.

طراحي مسجد اسلامي مصر با گنبد تك پوسته لانه زنبوري (بخش 2)

همانطور كه در بخش قبلي گفتيم، مسجد “Basuna” واقع در مصر توسط گروه معماري Dar Arafa طراحي و به اجرا رسيده است. مسجد مصر بنايي ساختار شكن نسبت به بافت كهنه منطقه Sohag محسوب مي شود. كه جلوه تازه بودن آن نسبت به بافت قديمي اين منطقه خود نمايي مي كند. اين مسجد در منطقه ايي خاكي و پر سر و صدا قرار گرفته و به يك گورستان و ساختمان هاي مسكوني اشرافيت دارد. كه همگي تحت تاثير رفت و آمد احشام در خيابان ها هستند.

مشخصات كلي اين پروژه عبارتند از:

    معمار : گروه معماري  Dar Arafa

    مكان پروژه : مصر

    معمار اصلي :   Waleed Arafa

    مساحت پروژه : 4843.76 فوت مربع

    سال ساخت : 2019

گوشواره هاي زير گنبد يك عنصر شناخته شده و زيبا در معماري اسلامي است كه به واسطه تكوين ايوان طاق دار به وجود آمده اند. اين شيوه يك روش براي تسهيل انتقال بار گنبد به گوشه هاي مقطع مربع سقف مي باشد كه با كنار هم گذاشتن هر 4 نيم طاق يك گنبد را تشكيل مي دهند. در مسجد باسونا گوشواره ها به عنوان يك واحد مستقل با توابع نوآورانه بازنويسي شده است. گوشواره ها به لحاظ سازه اي جزئي از سيستم سقف، به واسطه شرايط زيست محيطي فيلتركننده هوا و نورگير، به لحاظ زيبايي شناسي تكميل كننده ابعاد هندسي پروژه مي باشند.

4 ورودي به ساختمان تعبيه شده كه 2 ورودي در دسترس نمازگذاران و نيازهايشان قرار گرفته است. همچنين اين دو ورودي دسترسي آساني را با زيرساخت هاي روستا برقرار كرده تا رفت و آمد ساكنين به مسجد، راحت و مستقل باشد. طراحي سالن چند منظوره يك فضاي تركيبي براي جابجايي فصلي عبادت كنندگان در جمعه ها و ماه مبارك رمضان مي باشد. درمانگاه، كلاس هاي آموزشي، شبستان از عرصه هاي مسجد به شمار مي روند. برگزاري برخي مراسم هاي آئيني و غيرآئيني از ويژگي هاي مهم مسجد به شمار مي رود كه براي افراد مسلمان و غيرمسلمان يك امتياز محسوب مي شود. اما شايد متفاوت ترين عنصر در طراحي داخلي مسجد را بايد محراب آن دانست. محراب مسجد تشكلي از يك لوستر مكعبي جورچين است كه بر روي ديوار شيشه اي مشكي قرار گرفته و نماي معاصري به مسجد بخشيده است.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.